Søgeoptimering

God søgeoptimering

Hvad er en flot hjemmeside værd, hvis kunderne ikke finder den?

Din hjemmeside er måske kundens første møde med din virksomhed og skal derfor give et professionelt og nuanceret indblik af virksomheden. Page Design hjælper dig med optimeringen, så din hjemmeside kan findes på Google på dine relevante søgeord.

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering, søgeoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) handler om at optimere sin hjemmeside således, at den bliver placeret så godt som muligt i Googles (eller andre søgemaskiner) søgeresultater. Jo bedre din hjemmeside er placeret, jo flere besøgende og dermed flere konverteringer.

Din hjemmesides indhold bliver gennemgået og gennemlæst af søgemaskinerne. Søgemaskinen vil rangere din hjemmeside afhængigt af sammenhængen og relevansen mellem dit indhold og søgeordene, så jo bedre optimeret din hjemmeside er, jo nemmere har dine kunder ved at finde dig.

Få flere kunder med søgemaskineoptimering

Rangeringen af din hjemmeside afhænger af mange ting, men hvis der ikke er styr på selve indholdet, kan alt andet næsten være lige meget.

Undersøgelser viser, at det første søgeresultat bliver klikket på 53 % af gangene, nogen søger på noget. Resultat nummer to klikker 15 % på, og 9 % klikker på resultat nummer tre. Bliver man altså ikke fundet på side 1, bliver man statistisk set slet ikke fundet.

Vælg de rigtige søgeord

For at kunne søgeoptimere din hjemmeside og forbedre din placering, skal det være klart, hvilke søgeord dine kunder bruger for at finde dine hjemmeside. Nogle søgeord er meget svære at optimere til - enten fordi konkurrencen er meget stor, eller fordi der næsten ingen søgninger er på branchen/produktet.

Når dine søgeord er fundet, skal de fordeles i indholdet på din hjemmeside. Det er vigtigt, at søgeordene rent faktisk kan findes i tekster på hjemmesiden - nogle ord er måske til forsiden, mens andre er til specifikke undersider/produkter/ydelser. Du skal overveje, hvilke ord, der passer til hvilke sider.

Søgeoptimering (SEO)

Eksempler på valg af søgeord

Du sælger armaturer

Her har du måske gjort en stor indsats for at få ordet "armatur" ind i dine tekster, men du synes stadig ikke, at kunderne finder din fine webshop. I dette tilfælde kan det tænkes, at dine kunder simpelthen ikke ved, at det, de søger efter, hedder armatur. De søger i stedet på ord som "vandhane", og det ord finder man måske ingen steder på din webshop, da det jo ikke er det, det hedder.

Hvor ondt det end gør, bliver man nødt til også at bruge kundernes egne ord i sit indhold for at blive fundet.

Du har et tøjfirma

Du ville nok tro, det er vigtigt for din hjemmeside at være godt placeret på søgeordet "tøj", men det er ikke altid tilfældet. Ordet "tøj" er en meget bred søgning, så præcis hvad den søgendes formål er, er meget uklart. Dermed er der stor risiko for, at hjemmesiden, den søgende vælger, ikke opfylder formålet ved søgningen, og den søgende vil derfor forlade siden hurtigt igen. Det er dårligt, og søgemaskinerne vil derfor næste gang i mindre grad forbinde din hjemmeside med "tøj".

Brug i stedet tid på at optimere i forhold til mere specifikke produkter eller grupper af produkter - "jeans", "skjorter", "vinterstøvler" eller mere specifikt "super stretch jeans", "skjorte med korte ærmer", "vinterstøvler med hæl". Her er der større chance for, at den side, den søgende finder, rent faktisk lever op til forventningen.